Röportaj: IDC Pazar Analisti Ayşe Kaptanoğlu {Interview with Ayşe Kaptanoğlu}


2008 Yılından beri Türkiye Kurumsal Yazılım Pazarını yakından takip ve analiz eden IDC Türkiye’nin Pazar Analistlerinden Ayşe Kaptanoğlu ile birlikte Türkiye’deki Kurumsal Yazılım ve ERP Pazarı’nın büyüklüğü, Kurumsal Yazılım Pazarı’ndaki trendler ve IDC’nin pazar araştırmalarında kullandığı metodlar üzerine yaptığımız röportajı yayınlıyoruz.


IDC Türkiye Ofisi ne zaman kuruldu? Organizasyon yapınız ve çalışmalarınız hakkında bilgi verir misiniz.  

IDC Türkiye ofisi 2008 yılının başlarında İstanbul'da kurulmuştur. Organizasyon yapımız esas olarak: Analistler, ülke müdürümüz ( Nevin Çizmecioğulları) ve konferans ekibinden oluşmaktadır. Daha detaylı belirtecek olursak 6 analistin her biri farklı pazar ve teknolojilerde uzmanlaşmıştır; donanım, yazılım veya BT hizmetleri gibi. Konferans ekibi ise konferans proje müdürü ve konferans asistanından oluşmaktadır.


Araştırma tarafında analistler yıllık veya çeyreklik IDC raporlarını yazmakta hem de müşterilere özel projelerde çalışmaktadırlar. Etkinlik kısmında ise sektörün önde gelen üreticilerini, iş ortaklarını ve son kullanıcılarını bir araya getirmeyi amaçlayan etkinlikler gerçekleştirmekteyiz.


Pazar araştırmalarında kullandığınız metodlardan bahseder misiniz.  Diğer ülkelere göre metodlarınız değişkenlik gösteriyor mu?

Pazar araştırmalarında kullandığımız metodlar tüm dünyada ve IDC içindeki tüm departmanlarda standarttır. Her teknolojiye ait standart bir sınıflandırma (taxanomy) var ve araştırmalarımızda geçen tüm kavramlar ve alt pazar kırılımlarının tanımları burada belirtilmektedir ve her analist bu taxanomy'ye uygun olarak raporunu yazmaktadır.  

Hangi pazar inceleniyorsa oradaki oyuncularla ve kanal iş ortaklarıyla görüşüp, dinamikleri anlamaya çalışıp pazarın büyüklüğünü belirliyoruz. Bu arada ERP tarafında yayınlamış olduğumuz verilerde hem lisans hem de bakım ( maintenance) ciroları bulunmaktadır.


Son 5 yılda Kurumsal Yazılım Pazarındaki trendler ve teknolojilerden bahseder misiniz?


Geçtiğimiz yıllara bakacak olursak sektörün krizden sonra pozitif makroekonomik gelişmelerle de birlikte çok çabuk toparlandığını görebiliyoruz. Ayrıca yeni teknolojilerden ve değişen alışkanlıklardan da bahsetmek gerekiyor. Bulut hizmetlerinin ve bulut kavramının yayılmasıyla üretici firmaların SaaS hizmetlerini çeşitlendirdiklerini görmekteyiz. Hepimizin bildiği gibi özellikle KOBI segmentindeki firmalar için büyük ölçüde maliyet avantajı yaratan bir hizmet SaaS.

Önümüzdeki yıllarda bu hizmetin giderek artamasını beklesek de güvenlik ve veri gizliliği gibi konular birçok şirket için soru işareti olmaya devam edecek gibi görünmekte. Bunun dışında yeni Turk Ticaret Kanunu'nun uygulamaya başlanmasıyla birlikte de pazarda bir miktar hareketlenme olduğunu belirtmek gerekiyor.

Ayrıca önümüzdeki yıllarda mobil uygulamaların artmasını öngörmekteyiz. Akıllı telefon ve tablet kullanım sayısının ülkemizde ne kadar hızlı ve fanatik bir şekilde  arttığı bir gerçek. Bu gelişme kurumsal uygulamaların artık mobil olarak da erişilmesine olanak sağlayacaktır.
Ayrıca büyüyen verinin tartışılmaz sonucu olan iş zekası konusuna da çok fazla talep var, biz de IDC olarak iş zekasında ciddi bir büyüme beklemekteyiz. Tüm bu gelişmeler önümüzdeki 5 yıl içerisinde kurumsal yazılım pazarının büyümesini olumlu şekilde etkileyecektir.


Türkiye'deki ERP Pazarının büyüklük bilgileri ve ERP ‘nin Kurumsal yazılım pazarındaki yeri nedir?

Geçen yıl yayınladığımız verilere gore (2010'a ait olan) Türkiye'deki ERP pazarının toplam büyüklüğü 106.13 milyon $ idi. Bu yine lisans ve bakım verilerini içermektedir. Toplam pazar içerisinde %41.9 ile ERP en büyük paya sahip. Ve önümüzdeki yıllarda da ERP'nin EAS içerisinde liderliğini koruyacağını ve bunu çift haneli büyüme rakamları ile sürdüreceğini öngörmekteyiz.


Eskiden ERP denilince ağırlıklı olarak finansal modüller akla gelirken şimdi bir şirketin tüm kaynaklarının entegre edilmesi düşünülmektedir. Sonuç olarak operasyonel maliyetleri düşürüp verimliliği arttırmak herkes için öncelikli bir hal almıştır.

Hedef kitlenizi kimler oluşturuyor?


Etkinlik tarafinda BT pazarındaki tüm üretici firmalar, bu firmaların kanal iş ortakları ( bayi, sistem entegratörleri gibi) ve tüm sektörden BT yöneticileri ile bir araya gelmekteyiz. IDC olarak buradaki amacımız tarafsiz bir platformda vizyoner bir bakış açısı ile katılımcıları  teknolojik gelişmelerden haberdar edip, networking ortamı yaratmak.


Araştırma tarafına gelecek olursak yayınlanan çalışmalar çok geniş kapsamlı ve hemen herkesi bir şekilde ilgilendiren konuları içermektedir. Pazara yeni girmeye çalışan bir üretici firma ya da, zaten pazarda var olan ama yine de daha detaylı sayısal ve kalitatif bilgil almak isteyen firmalar veya, hizmet kalitesini arttirmak isteyen kanal oyunculari veya pazar hakkında daha detayli bilgi almak isteyen son kullanıcılar olabilmektedir.

ERP üreticilerine nasıl bir hizmet veriyorsunuz?


IDC olarak her yil kurumsal uygulamalar ( Enterprise Application Software) adı altında bir rapor yayınlıyoruz. Amacımız pazarın toplam büyüklüğünü, en büyük oyuncuların pazar paylarını, hangi sektörlere ne kadar yatırım yapıldığını, IDC'nin önümüzdeki 5 yıl içerisinde o pazara ait büyüme beklentisini verebilmek.


Bunun dışında yil boyunca yapılan etkinliklerde ERP üreticileriyle etkinliklerimizde sponsorluık çerçevesinde bir araya gelip kendi çözümlerini teknolojiyle ilgililenen tüm katılımcılara anlatma firsatı sunmaktayız.

Bize kısaca kendinizden bahseder misiniz?


IDC'de 2 yıldır yazılımdan sorumlu analist olarak çalışmaktayım. Güvenlik ( Security) ve Kurumsal Uygulamalar (EAS) tarafında yıllık raporların yanı sıra yazılım pazarındaki ( iş zekasi, yedekleme ve felaket kurtarma.. gibi) tüm özel projelerde yer alıyorum.